Ťažké správy pre motoristov: Za staršie auto si čoskoro priplatíš stovky eur

19 jan 2023 | Aktuality

  • Čím staršie a výkonnejšie vozidlo, tým je poplatok vyšší
  • Táto zmena začne platiť až od apríla 2023

Registračný poplatok za motorové vozidlo sa od apríla 2023 bude meniť. V rámci novely to poslanci odsúhlasili ešte počas decembrovej schôdze vo štvrtok (22. 12.). Má zohľadniť aj ekologický aspekt.

 

Schválený pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) prináša zmenu spôsobu výpočtu registračného poplatku za motorové vozidlá. Do výpočtu zavádza ekologické hľadisko. Po novom sa registračný poplatok určí ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla.

Parlament tak „v tichosti“ schválil celkom dôležitú novinku. Tá sa bude týkať všetkých motoristov, ktorí si chcú kúpiť nové alebo ojazdené auto. Od apríla si tak majitelia elektromobilov polepšia, zatiaľ čo tí, ktorí si zakúpia staršie auto, zaplatia výrazne viac. Zo vzorca sa vylúči faktor, ktorým sa zohľadňuje vek vozidla.

Z predloženého návrhu teda v jednoduchosti vyplýva, že pokiaľ si kúpiš novšie auto s prísnou emisnou normou, poplatok za jeho prihlásenie bude nižší. Čím staršie vozidlo, tým je poplatok vyšší.

Pozmeňujúci návrh bude brať do úvahy aj to, či ide o auto so spaľovacím motorom, s motorom s hybridným pohonom, s plug-in hybridným pohonom, alebo ide o elektromobil či vodíkové vozidlo.

„Zmena umožní Slovensku, aby rovnako ako v ostatných členských štátoch EÚ výška registračného poplatku motivovala ku kúpe ekologických vozidiel,“ priblížil Viskupič. Preto podľa neho občania zaplatia na poplatkoch o približne 32 miliónov eur menej.

Staré autá dostali od vlády košom

Táto zmena začne platiť až od apríla 2023. Dôležitý bude súčin výkonu vozidla a jeho ekologického koeficientu. Od roku 2016 bola na výpočet výšky registračného poplatku používaná rovnica, v ktorej sa narábalo s výkonom vozidla a jeho vekom. 

V nasledujúcich tabuľkách si môžeš pozrieť základnú sadzbu podľa výkonu vozidla a tabuľku ekologických koeficientov vozidla podľa emisnej normy. Stále platí, že minimálna výška registračného poplatku je aj naďalej 33 eur.

 

Table with 3 columns and 17 rows. Currently displaying rows 1 to 17.
nad do
80 vrátane 33 €
80 86 vrátane 90 €
86 92 vrátane 110 €
92 98 vrátane 150 €
98 104 vrátane 210 €
104 110 vrátane 260 €
110 121 vrátane 360 €
121 132 vrátane 530 €
132 143 vrátane 700 €
143 154 vrátane 870 €
154 165 vrátane 1 100 €
165 176 vrátane 1 250 €
176 202 vrátane 1 900 €
202 228 vrátane 2 300 €
228 254 vrátane 2 700 €
254 a viac 3 900 €

 

zdroj: NRSR/ Pozmeňujúci návrh, Ekologický koeficient vozidla podľa emisnej normy, Startitup

 

Takže napríklad, ak za 10-ročné dieselové auto s výkonom nad 121 kW platí, že jeho základná sadzba registračného poplatku je 530 eur, koeficient zostatkovej hodnoty vozidla je pre jeho 10-ročný vek 0,16; to znamená, že jeho poplatok ešte aj dnes by bol okolo 85 eur. Od apríla 2023 to bude inak.

Od apríla sa základná sadzba toho istého auta – 530 eur – vynásobí koeficientom podľa emisnej normy vozidla, a teda; 530 x Euro 5, teda 0,60 (keďže ide o 10-ročné auto), registračný poplatok by sa tak v tomto prípade pohyboval okolo sumy 318 eur, čo je o 233 eur viac. Čím staršie auto, tým je registračný poplatok vyšší.

Za registračný poplatok 132 kW benzínového auta, ktoré bolo prvýkrát registrované v roku 1996 (Euro 2), už od apríla dáš 630 eur. Doteraz by si zaň dal len 42 eur. 

Za 15-ročné auto BMW trojkovej rady s trojlitrovým naftovým motorom s výkonom 170 kW, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 4 (koeficient 0,70), v registračnom poplatku zaplatíš 875 eur. Teda za auto, ktorého trhová hodnota je približne 6 500 eur, si priplatíš ďalších takmer 900 eur.

 

Avšak, v prípade nového elektromobilu, ktorý má maximálny výkon pohonu 254 kW a viac, by si za registračný poplatok teraz zaplatil 3 900 eur, od apríla by to bolo 780 eur (3 900 x 0,20).

Ako uviedol portál Autoviny, poteší to najmä majiteľov úplne nových áut, elektromobilov, plug-in hybridov a vodíkových áut. Slovenský parlament chce týmto zabrániť dovozu starších áut zo zahraničia, kde si ich Slováci kúpia za nízke ceny.

Zdroj: www.startitup.sk

 

Verified by MonsterInsights